Noviacura

Inzicht in capaciteit én dagdagelijkse informatie vanuit de werkvloer ophalen

Noviacura brengt mondzorg naar kwetsbare en zorgafhankelijke mensen. Dit doen zij middels Dentalcars, oftewel tandartsbussen.

NoviaCura wilde meer inzicht in wanneer, welke bus beschikbaar was en welke medewerker wanneer, hoelang beschikbaar was. Dit moest een onderlegger vormen voor het maken van hun dag- en weekplanningen. Helaas was hun planningstool hierin niet toereikend.

Daarom benaderde (destijds) directrice Franca Dashboarding Meesters met de vraag of wij iets voor haar konden betekenen. In een mum van tijd hadden we hun huidige systeem gekoppeld aan Power BI en was er altijd inzicht in de beschikbaarheid van de bussen én de medewerkers. Dit bespaarde de medewerkers van de plan afdeling zeker 2 uur per dag, aldus Franca.

Nadat het eerste project succesvol was opgeleverd, kwam Franca met een nieuwe vraag – iets was we vaker zien gebeuren. Er bestond namelijk al een vragenlijst die door de medewerkers dagelijks ingevuld moest worden, maar deze werkte niet naar behoren. De onjuistheden hebben we eruit weten te halen en tot op de dag van vandaag wordt dit formulier gebruikt.

Het formulier in laten vullen is één, maar vervolgens moet al deze informatie nog omgezet worden in waardevolle inzichten waar de business mee verbeterd kan worden. Daar komt wederom Power BI om de hoek kijken.

We hebben alle uitkomsten uit deze formulieren live gekoppeld aan een Power BI rapportage, zodat in één oogopslag te zien was bij wie het goed ging, wat er goed ging en wanneer het goed ging. Uiteraard ook het tegenovergestelde, wanneer het niet goed ging. Zeer waardevolle informatie op basis waarvan vandaag de dag nog steeds correcties gemaakt kunnen worden.

Na een succesvolle oplevering van project 2, werd de samenwerking tussen Noviacura en Dashboarding Meesters nog steeds niet stopgezet. Er ontbrak namelijk ook nog managementinformatie o.b.v. hun ‘tandartssysteem’. Je weet wel, dat scherm wat je altijd ziet als je zelf even achterom kijkt als je in de stoel licht.

Hier worden allerlei relevante zaken over patiënten en alle bezoeken in vastgelegd. Cruciaal om meer over te weten als management zijnde. Komen we al onze gemaakte afspraken wel na? Hoeveel cliënten bedienen we? Hoeveel vestigingen? Hoeveel aanmeldingen hebben we? Wat is het verloop? Welke behandelingen worden het meest uitgevoerd? Welke patiënt heeft het vaakst een no-show. Om er maar een paar te noemen.

Uit alle 3 de projecten blijkt maar weer dat het bijhouden van gegevens goed is, maar het omzetten tot stuurinformatie pas daadwerkelijk waarde toevoegt. En daar biedt Power BI een ontzettend mooie en passende uitkomst.

Vorige
Vorige

Online Bazen